De toekomst van mobiel

On April 28, 2011 by admin

Toekomst MobielMobiel is in opkomst. Niet alleen in ons privéleven, maar ook in het bedrijfsleven. Steeds meer bedrijven hebben te maken met verschillende apparaten, applicaties, besturingssystemen, netwerken en veiligheid. Hoe kunnen we al deze verschillende elementen managen en zorgen dat zij samenwerken om zowel ons privéleven, als onze bedrijven efficiënter te maken? Dat is waar het allemaal om draaide tijdens iCE Amsterdam. Door mobiel op een goede manier in te zetten kan veel succes worden behaald.

 

Het mobiele web, apps en social media

Apps die draaien op meerdere apparaten worden gezien als de probleemoplossers van de toekomst. Zij zullen ons helpen om ons leven beter te maken. Verwacht wordt dat in de toekomst alle bedrijven en individuen een eigen app zullen hebben. Dat is het resultaat van de laatste trend in de internetrevolutie. Na Web 1.0, 2.0 en zelfs 3.0 is het tijd voor het mobiele web.

Zonder internet zouden we niet zo verbonden zijn als vandaag de dag. Websites zijn het hoofdinstrument van bedrijven om hun producenten en diensten aan te bieden en om hun relaties te managen. Met de komst van social media communiceren bedrijven op een directere manier met hun klanten. Met de komst van apps kan deze verbondenheid nog sterker worden. Niet alleen met klanten maar ook met werknemers. Zoals Yammer bijvoorbeeld. Een soort interne Twitter speciaal voor bedrijven. Uitermate geschikt om elkaar op de hoogte te houden.

Programmeur Mike Lee geeft een mooi voorbeeld waarin hij twittert over een karakter in zijn favoriete serie True Blood. Waar je gewoonlijk bij het plaatsen van een comment een reactie krijgt van een marketingmachine die het programma aanraad, wat totaal ongepast kan zijn, krijgt hij nu een passende reactie van een van de andere karakters, alsof zij een gesprek hebben over iemand die zij beiden kennen. Dit maakt de relatie heel persoonlijk. De True Blood-Twitteractie is een goed voorbeeld van bedrijven die social media gebruiken om echt een connectie te maken met hun publiek. Bedrijven, zegt Mike Lee, zouden moeten luisteren waar hun publiek spreekt.

De president van de VS, Barack Obama, had zijn eigen app tijdens de verkiezingen. De applicatie in combinatie met andere platformen en social media, gaven hem de mogelijkheid om in contact te blijven met zijn kiezers en up-to-date te blijven. Dit overduidelijk met succes.

Niet alleen bedrijven en bekende individuen profiteren van mobiele oplossingen. De Nederlandse politie gebruikt zijn eigen mobiele Twitter-applicatie, gemaakt door mediaBunker, om met elkaar te communiceren en met de wijk waarin zij werken. Door deze applicatie zijn zij zich continu bewust van wat er in de buurt speelt en staan zij in direct contact met de lokale bevolking.

En communities kunnen hun ideeën delen door bijvoorbeeld de Chainr app te gebruiken. Het is een app waarmee je verschillende vormen van multimedia gebruikt om zaken aan elkaar te linken en zo een stroom van informatie te maken. Hiermee kun je een verhaal vertellen, een oplossing voor een probleem tonen, of momenten uit het dagelijkse leven et vastleggen. Chainr is een soort Twitter, YouTube, Flickr, Foursquare en audiorecorder met Google wave view ineen. Delen was al heel makkelijk door het world wide web, nu kun je dankzij het gebruik van je mobiele apparaat op elk moment en elke locatie alles delen met je vrienden, collega’s en met de hele wereld.

Wat komt eerst? Web of mobiel?

Ajit Jaokar van Futuretext denkt ook dat, zoals bij Twitter, we meer sites gaan zien waar mobiel eerst komt en dan het web. Bepaalde sites zijn eerst op het mobiele platform groot geworden en daarna op het web. Zo zullen er ook apps of sites zijn die alleen op mobiel werken, zoals GEO-based apps als Foursquare.

Naast native apps en ‘normale’ websites zijn er meer tussenliggende mogelijkheden. Er zijn namelijk ook (mobiele) websites (vaak de m. url’s) die zijn ontworpen om het apparaat en de schermresolutie te herkennen. Met deze informatie zal de site zijn lay-out aanpassen om perfect aan te sluiten op het juiste schermformaat. Dit zou een goed alternatief kunnen zijn om met relatief weinig aanpassingen aan de website toch een grote doelgroep ook mobiel te kunnen bedienen. Deze manier van vormgeven wordt adaptive of flexible lay-out genoemd. Een mooi voorbeeld hiervan is de site van het Tropenmuseum in Amsterdam, gemaakt door Mirabeau. Wat het formaat van je scherm ook is, de website zal altijd automatisch de meest relevante weergave bieden. Ik zou zeggen: probeer het eens uit. Open de website op de computer, pak de rechterpunt van je browser en pas zo het schermformaat aan. Je zult zien hoe steeds naar de optimale weergave wordt gezocht. Meer over deze site en visuals is te vinden in het artikel over het tropenmuseum van Vasilis.

 

Ecosystemen

In de toekomst zullen we widgets (kleine desktop-applicaties als het weer en de calculator) en apps zien, die zijn geïntegreerd met het web. Het gaat niet om het apparaat, maar om het platform dat het draagt. Dat is verbonden door mobiel. Welk platform stand houdt, is het platform met het beste ecosysteem. Dat houdt in: gebruikers, ontwikkelaars en apparaten. Het grotere en meest diverse ecosysteem heeft de beste kans om te bloeien. Dat is waarom iOS van Apple en Android zo succesvol zijn geworden.

“Gartner expects manufacturers such as Samsung to launch many new budget Android devices in 2010 that will drive Android into mass market segments. Other players, such as Sony Ericsson, LG and Motorola, will follow a similar strategy. This trend should help Android become the top OS in North America by the end of 2010.” (Gartner, September 2010, Gartner Says Android to Become No. 2 Worldwide Mobile Operating System in 2010 and Challenge Symbian for No. 1 Position by 2014)

Analisten verwachten dat Android en iOS naast Symbian het grootste marktaandeel zullen hebben. Symbian is met name groot in derdewereldlanden met de simpele goedkope mobieltjes. Windows zal zijn aandeel verliezen. Maarten Zoneveld van Microsoft denkt dat hij deze ontwikkeling kan keren door samen te werken met Nokia en door hun Windows Phone 7 OS. Met deze strategie wil Microsoft zijn positie heroveren. Maar als je naar het marktaandeel volgens Gartner kijkt, dan ziet het er op dit moment niet zo zonnig uit voor Windows.

Forecast: Mobile Communications Device Open OS Sales to End Users by OS (Thousands of Units)

OS 2009 2010 2011 2014
Symbian 80,876.3 107,662.4 141,278.6 264,351.8
Market Share (%) 46.9 40.1 34.2 30.2
Android 6,798.4 47,462.1 91,937.7 259,306.4
Market Share (%) 3.9 17.7 22.2 29.6
Research In Motion 34,346.8 46,922.9 62,198.2 102,579.5
Market Share (%) 19.9 17.5 15.0 11.7
iOS 24,889.8 41,461.8 70,740.0 130,393.0
Market Share (%) 14.4 15.4 17.1 14.9
Windows Phone 15,031.1 12,686.5 21,308.8 34,490.2
Market Share (%) 8.7 4.7 5.2 3.9
Other Operating Systems 10,431.9 12,588.1 26,017.3 84,452.9
Market Share (%) 6.1 4.7 6.3 9.6
Total Market 172,374.3 268,783.7 413,480.5 875,573.8

Bron: Gartner, augustus 2010

Worldwide Mobile Terminal Sales to End Users in 3Q10 (Thousands of Units)

Company 3Q10 Units 3Q10 Market Share (%) 3Q09
Units
3Q09 Market Share (%)
Nokia 117,461.0 28.2 113,466.2 36.7
Samsung 71,671.8 17.2 60,627.7 19.6
LG 27,478.7 6.6 31,901.4 10.3
Apple 13,484.4 3.2 7,040.4 2.3
Research In Motion 11,908.3 2.9 8,522.7 2.8
Sony Ericsson 10,346.5 2.5 13,409.5 4.3
Motorola 8,961.4 2.1 13,912.8 4.5
HTC 6,494.3 1.6 2,659.5 0.9
ZTE 6,003.6 1.4 4,143.7 1.3
Huawei Technologies 5,478.1 1.3 3,339.7 1.1
Others 137,797.6 33.0 49,871.1 16.1
Total 417,085.7 100.0 308,894.7 100.0

Bron: Gartner, November 2010

Al blijft Nokia ‘on top of the game’ met 28% marktaandeel in 2010, verwacht wordt dat Windows marktaandeel zal verliezen: van 8,7% naar 3,9% in de komende jaren.

Begin dit jaar zijn de inzichten van Gartner echter veranderd. Hier zien we dat Android bovenaan staat, Microsoft Apple en RIM heeft ingehaald en Symbian van top- naar bottom-positie is gedaald. De tijd zal het leren.

‘Bring your own’

Al deze verschillende OS’s maken het moeilijk voor bedrijven om hun infrastructuur en/of content te managen. Niet alleen zijn er verschillende OS’s en apparaten, in de toekomst zullen er ook veel meer applicaties geïntegreerd zijn met de werkomgeving. Wat aspecten als beveiliging moeilijk maakt. In het verleden weigerde ICT-afdelingen daarom vaak om te werken met meerdere apparaten. Maar omdat mensen invloedrijker zijn geworden en zelf bepalen welk apparaat, OS en applicaties zij willen gebruiken, is het steeds meer nodig dat bedrijven hun aanpak veranderen. Werknemers willen vandaag de dag graag meenemen wat van henzelf is. De ‘bring your own’-beweging verwacht van ICT-afdelingen dat zij flexibel zijn en zij worden aangemoedigd om deze opkomende revolutie te omarmen. In de toekomst wordt er naar een werknemer gekeken als zijnde een individuele consument.

Alex Bauch van Veiliq vertelt over MDM. Een managementprogramma voor al je bedrijfsapplicaties, om kostenbesparing, productiviteit en flexibiliteit te verbeteren. MDM is te gebruiken op elk apparaat. Nu kan elke werknemer zijn eigen apparaat meenemen, zonder de moeite die het voorheen zou kosten. Bedrijven kunnen hun eigen app-market managen. Dit is belangrijk omdat verwacht wordt dat bedrijven in de toekomst hun eigen ‘persoonlijke’ applicaties te hebben.

‘Make your own’

Het maken van een eigen applicatie is specialistenwerk en kan veel geld kosten. Over een paar jaar is iedereen in staat om een eigen applicatie te maken, zoals mensen nu hun eigen sites en blogs maken met bij voorbeeld WordPress. Joe Pezzillo van Pushio verwacht dat waar de applicaties op dit moment voornamelijk custom-made zijn en sommige template-made, er in 5 jaar net zoveel custom-, semi- (Hybrid) als template-made apps zijn. En in 10 jaar zal het merendeel een template zijn. Normale desktop-websites worden getransformeerd naar een tekst only mobiele app. En RSS-feeds kunnen automatisch getransformeerd worden naar een app. Dit kennen wij nu al als een web-app. Als iedereen een app gaat maken, zal het steeds moeilijker worden om de juiste app te vinden. Zoekmachines zullen opkomen om naar bruikbare apps te kunnen browsen.

Vindbare apps hebben de voorkeur

Meer applicaties betekent meer competitie. Een app moet uniek zijn, waarde toevoegen aan je leven en moet gemakkelijk zijn in gebruik. De waarde van een app is niet iets dat je kan evalueren door het gebruiken van een checklist. Er zijn verschillende redenen waarom een applicatie een succes wordt of niet. Soms lijken de redenen van succes zelfs een raadsel. Applicaties die veelal populair blijken te zijn, hebben vaak iets te maken met:

  • entertainment (games & brands)
  • performance (het managen van je leven)
  • bruikbaarheid (apparaat).

Bruikbaarheid gaat om bijvoorbeeld programma’s die de efficiëntie van je apparaat verbeteren, zoals batterijduur, opslagcapaciteit en het bijhouden van internetverbruik.

Onderzoek door Distimo laat zien dat gebruikers een andere voorkeur voor applicaties blijken te hebben afhankelijk van het type mobiele apparaat dat zij gebruiken. Distimo concludeert hieruit dat de verschillen hoofdzakelijk voortkomen uit het feit dat de gebruikers van de apparaten in essentie heel verschillend zijn van elkaar. Ik denk dat het de perceptie is van het mobiele apparaat en/of het merk dat mensen voor een bepaald type apparaat doet kiezen. Smartphones hebben bijvoorbeeld veelal dezelfde functionaliteiten, lijken daarmee heel veel op elkaar en worden voornamelijk voor dezelfde doeleinden gebruikt. Mensen vinden het daardoor dikwijls moeilijk om een keuze te maken. Zij maken voornamelijk keuzes op basis van het vertrouwen dat zij hebben in het merk, de retailer (de expert) en de sociale omgeving die het merk aandraagt. Dit is wat de doorslag geeft.

Een andere reden waarom ik denk dat verschillende applicaties de voorkeur hebben op het ene of andere apparaat, is de manier waarop mensen toegang hebben tot de app store, de applicaties en hoe het productaanbod wordt weergegeven. De interface van de niet-touch BlackBerry- en Nokia-toestellen bijvoorbeeld, zijn niet heel intuïtief. Een heleboel informatie gaat verloren omdat mensen iets gewoonweg niet kunnen vinden en/of voor elkaar kunnen krijgen. Als parttime verkoper bij de BelCompany heb ik wel eens klanten gehad die hierdoor niet eens de applicatie-store kon vinden. Natuurlijk zijn er dan grote verschillen. En dat ligt dan niet aan het type klant. Er valt nog een hoop te winnen wat betreft user experience (UX) als de user interface (UI) makkelijker gemaakt zou worden.

Het gaat om de experience

Usability is een van de manieren waarop bedrijven, apparaten, OS’s en applicaties zich zullen onderscheiden van elkaar in de toekomst. De technische specificaties van apparaten worden steeds meer gelijk, de reden waarom mensen een product kopen heeft een andere benadering. Het is onder andere een goede UX die een product doet slagen. Dat is wat ertoe doet.

Een goede UX zorgt ervoor dat mensen verliefd worden op een merk. Native-applicaties blijken dit het beste te doen. Een goede UX nodigt mensen uit om hun (digitale) wereld te ontdekken. Dat is de hoofdreden waarom bedrijven native-applicaties over webapplicaties kiezen. Alle unieke native-eigenschappen, zoals de camera, kunnen aangesproken worden en je kan een veilige en branded omgeving creëren. De overweging web of native is afhankelijk van wat de applicatie zou moeten kunnen.

Met de komst van HTML5 wordt er gezegd dat web-apps in de toekomst bijna gelijk zijn aan native-apps. Het voordeel van een web-app is dat het platform onafhankelijk is. Dus welk OS of apparaat gaat overheersen, deze site in de vorm van een app zal altijd naar behoren blijven werken. En de klant heeft altijd de laatste versie, zonder een nieuwe update te hoeven downloaden.

Meest belangrijk voor een goede UX is het maken van een applicatie vanuit een gebruikersperspectief. Waar heeft hij of zij behoefte aan, wat is nodig en wat is de context op dat moment. Als de waarde van een applicatie is bewezen, zijn mensen ook bereid om er voor te betalen. Een onderdeel waar uitgevers en journalisten op dit moment mee worstelen. The Saints laten zien dat het wel degelijk mogelijk is, met de Voetbal International-app op de iPad. Zij bieden een magazine aan over voetbal. Ze geven de headlines gratis weg en als je meer achtergrondinformatie wilt lezen, dan kun je de volledige versie kopen. Net zoals er ook mensen zijn die het ervoor over hebben om een app te kopen als deze geen advertenties bevat.

Het is de combinatie van alle onderdelen die met elkaar samenwerken wat mobiel tot een succes maakt. We hebben in dit artikel kunnen zien dat het mogelijk is als je de juiste mix weet te vinden. Het zijn niet ontwikkelaars en mensen uit het bedrijfsleven die nodig zijn om een app te laten slagen, maar fantastische ontwikkelaars en fantastische mensen uit het bedrijfsleven. Je moet zorgen dat je de juiste menigte aantrekt. Er zijn een heleboel componenten die je moet overwegen. Mobiel verbindt de missende stukken van de puzzel om het medialandschap waarin wij delen, leren, werken en ons vermaken, compleet te maken.

Comments are closed.